Finansiell information
Swedavia är en statlig koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige.
Bolaget ägs till 100 % av svenska staten och har noterade obligationer på Nasdaq OMX Stockholm. Swedavias information ska präglas av öppenhet, tydlighet och relevans. Här återfinns finansiell information och fakta som berör dig som är investerare, analytiker eller som är allmänt intresserad av Swedavia.
Finansiella nyheter
Årsredovisningar
Kalendarium
Finansiering
Swedavias finansverksamhet och riskhantering är en centraliserad funktion där verksamheten bedrivs utifrån en av styrelsen fastställd finanspolicy.
Verksamheten präglas av en låg risknivå. Syftet är att minimera koncernens kapitalkostnad genom effektiva finansieringslösningar samt genom en effektiv hantering och kontroll av koncernens finansiella risker. Swedavias upplåningsstrategi är att ha en diversifierad och flexibel finansiering i linje med rådande behov, med upplåning både i kapital- och bankmarknad.
Vid frågor rörande Swedavias finansiering, kontakta:
Ingrid Håkanson, tel. 010-109 13 02, e-post: Ingrid.Hakanson@swedavia.se
Gröna obligationer
Swedavias gröna ramverk har utformats i linje med branschstandarden Green Bond Principles och Green Loan Principles. Vidare har ramverket granskats av CICERO Shades of Green AS.
CICERO lyfter fram att Swedavia är en förebild för flygplatser globalt och ger ramverkets lednings- och styrningsstruktur högsta betyget - "Excellent".
Tre av fem projektkategorier får betyget "Medium to Dark green". De övriga två kategorierna får betyget "Light green" och "Dark green". "Light green" är också det övergripande betyget som sätts på ramverket. Orsaken till det lägre betyget är att CICERO i sin bedömning beaktar att ramverket medger investeringar i kapacitetshöjande flygplatsinfrastruktur som kan innebära ökad flygtrafikrelaterad miljöpåverkan.
Swedavia kommer årligen att presentera en Green Bond Impact Report som redovisar emitterade obligationer, de investeringar som är kopplade till finansieringen samt dess miljöeffekter.
Dokument – grön finansiering
Ramverk grön finansiering (på engelska)
Second Party Opinion CICERO (på engelska)
Swedavia Green Bond Impact Report 2020
Swedavia Green Bond Impact Report 2020 (på engelska)
Swedavia Green Bond Impact Report 2021
Swedavia Green Bond Impact Report 2022
Swedavia Green Bond Impact Report 2023
Emitterade obligationer
MTN-lån 122 - pdf
MTN-lån 125 - pdf
MTN-lån 141 - pdf
MTN-lån 147 - pdf
Obligationsprogram
MTN-program
Programstart: 2012
Storlek: 15 000 MSEK
Ägarklausul: Möjlig återlösen om statens ägarandel understiger 100 %
Arrangör: SEB
Grundprospekt och slutliga villkor
Swedavia MTN-program grundprospekt 2024 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2023 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2022 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2021 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt december 2019 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2018 - pdf
Swedavia MTN-program tilläggsprospekt 2017-1 pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2017 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2016 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2015 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2014 - pdf
Swedavia MTN-program grundprospekt 2013 - pdf
MTN-lån 101 - pdf
MTN-lån 102 - pdf
MTN-lån 103 - pdf
MTN-lån 104 - pdf
MTN-lån 105 - pdf
MTN-lån 106 - pdf
MTN-lån 107 - pdf
MTN lån 108 - pdf
MTN lån 109 - pdf
MTN-lån 110 - pdf
MTN-lån 111 - pdf
MTN-lån 113 - pdf
MTN-lån 114 - pdf
MTN-lån 115 - pdf
MTN-lån 116 - pdf
MTN-lån 117 - pdf
MTN-lån 118 - pdf
MTN-lån 119 - pdf
MTN-lån 120 - pdf
MTN-lån 122 - pdf
MTN-lån 125 - pdf
MTN-lån 126 - pdf
MTN-lån 127 - pdf
MTN-lån 128 - pdf
MTN-lån 129 - pdf
MTN-lån 130 - pdf
MTN-lån 131 - pdf
MTN-lån 132 - pdf
MTN-lån 136 - pdf
MTN-lån 137 - pdf
MTN-lån 138 - pdf
MTN-lån 139 - pdf
MTN-lån 141 - pdf
MTN-lån 142 - pdf
MTN-lån 145 - pdf
Emissionsinstitut:
Handelsbanken
Stockholm 08-463 46 50
Regionbanken Stockholm 08-701 28 80
Göteborg 031-743 32 10
Malmö 040-24 39 50
Gävle 026-17 20 80
Linköping 013-28 91 60
Umeå 090-15 45 80
Danske Bank A/S
Stockholm 08-568 805 77
Köpenhamn +45 45 14 32 46
Nordea Bank Abp
Nordea Markets
Smålandsgatan 17
105 71 Stockholm
Tel: 08-407 90 85, 08-407 91 11, 08-407 92 03
Arctic Securities
Biblioteksgatan 8
102 40 Stockholm
Tel. 08-614 25 97
SEB Merchant Banking, Capital Markets
Stockholm 08-506 231 73, 08-506 231 95
Göteborg 031-774 91 00
Malmö 040-667 69 20
Swedbank
Penningmarknad 08-700 99 00
Stockholm 08-700 99 99
Göteborg 031-739 78 20
Malmö 040-24 22 99
DNB Bank ASA, filial Sverige
Stockholm 08-473 41 00
Hybridobligation
Swedavia AB (publ) har emitterat hybridobligationslån om totalt 1 000 MSEK inom ett rambelopp om 1 000 MSEK. Obligationslånet har en evig löptid och löper med en rörlig ränta om STIBOR 3m + 150 räntepunkter fram till första inlösendagen 2024-11-26.
Slutliga villkor - hybridobligation SE0013486271,pdf
Prospekt – hybridobligation SE0013486271,pdf
Prospectus – hybrid bond SE0013486271, pdf
Notice of voluntary redemption - SE0013486271, pdf
Swedavia AB (publ) har emitterat hybridobligationslån om totalt 2 500 MSEK inom ett rambelopp om 2 500 MSEK. Obligationslånen har en evig löptid och löper med en rörlig ränta om STIBOR 3m + 200 räntepunkter eller till fast ränta 2,632% fram till första inlösendagen 2026-11-17.
Slutliga villkor - hybridobligation SE0015938345,pdf
Slutliga villkor - hybridobligation SE0015950290,pdf
Prospectus (17 December 2021).pdf
Swedavia AB (publ) har emitterat hybridobligationslån om totalt 2 000 MSEK inom ett rambelopp om 2 000 MSEK. Obligationslånen har en evig löptid och löper med en rörlig ränta om STIBOR 3m + 230 räntepunkter eller till fast ränta 5,573% fram till första inlösendagen 2028-11-15.
Slutliga villkor - hybridobligation SE0020999902 (pdf, 812 kb)
Slutliga villkor - hybridobligation SE0020999910 (pdf, 774 kb)
Prospectus (pdf, 919 kb)
Certifikatprogram
Företagscertifikatprogram
Programstart: 2012
Storlek: 5 000 MSEK
Löptid: <1 år
Ägarklausul: Möjlig återlösen om statens ägarandel understiger 100 %
IPA: Nordea
Arrangör: Handelsbanken
Clearingsystem: Euroclear Sweden
Swedavia certifikatprogram (pdf)
Emissionsinstitut:
Handelsbanken
Blasieholmstorg 11, 106 70 Stockholm
www.handelsbanken.se
Stockholm
Göteborg
Malmö
Gävle
Linköping
Regionbanken Stockholm
Umeå
08-463 46 50
031-743 32 10
040-24 39 50
026-17 20 80
013-28 91 60
08-701 28 80
090-15 45 80
Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial
Box 7523, Norrmalmstorg 1, 103 92 Stockholm
www.danskebank.se
Stockholm
Köpenhamn
08-568 805 77
+45 45 14 32 46
Nordea
Stockholm 08-614 94 79
Göteborg 031-771 65 19
Malmö 040-24 73 00
SEB
Kungsträdgårdsgatan 8, 106 40 Stockholm
www.seb.se
Merchant Banking, Capital Markets
Stockholm
Göteborg
Malmö
08-506 231 73
08-506 231 95
031-774 91 00
040-667 69 10
Swedbank
105 34 Stockholm
www.swedbank.se
Penningmarknad
Stockholm
Göteborg
Malmö
08-700 99 00
08-700 99 99
031-739 78 20
040-24 22 99
DNB Bank ASA, filial Sverige
Markets, Kungsgatan 18, plan 6, 105 88 Stockholm
www.dnb.se
08-473 48 50
Kreditanalys
Investeringar
De senaste fem åren har kapacitetsökande åtgärder på såväl Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport som Bromma Stockholm Airport genomförts. Under 2023 fokuserades kapacitetsinvesteringarna till Stockholm Arlanda Airport där en ny och moderniserad säkerhetskontroll öppnade och första etappen av marknadsplatsen med 11 000 kvadratmeter shopping, mat och service invigdes.
Swedavias investeringsportfölj för perioden 2024–2025 inkluderar reinvesteringar för bibehållande av kapacitet samt initiativ för att säkra digitalisering och klimatomställning. Under 2024 fortsätter även arbetet med den andra etappen av marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport.
Investering i ytterligare kapacitet på Stockholm Arlanda Airport genom återstart av det pausade projektet att bygga en ny pir finns i beredskap för att möta ökad efterfrågan.
Stockholm Arlanda Airport
Stockholm Arlanda Airport ska fortsätta utvecklas till Nordens ledande flygplats och vara en internationell förebild inom hållbarhet.
Målet är ökad kapacitet för resenärer och flygbolag, fler mötesplatser, bättre kollektivtrafik, utökad tillgång till shopping, restauranger och aktiviteter.
Under 2023 nådde Swedavia viktiga milstolpar i utvecklingen och moderniseringen av Arlanda då den nya säkerhetskontrollen och första etappen av marknadsplatsen öppnades. Arbetet med den andra etappen av marknadsplatsen fortsätter under 2024.
Under pandemin beslutades att pausa uppförandet av en ny pir (Pir G) i anslutning till Terminal 5 och därtill hörande bagagesystem. Dessa projekt ligger förberedda för återstart för att möta framtida kapacitetsbehov.
Övriga investeringar under perioden 2024–2025 avser huvudsakligen underhållsinvesteringar, främst bryggor & uppställningsplatser, men även underhåll av banljus samt rull- och taxibanor.
Göteborg Landvetter Airport
Göteborg Landvetter Airport är och ska fortsatt vara Västsveriges port till världen. Vid den växer det fram en ny flygplatsstad med hotell, logistik-, handels- och arbetsplatser.
Under 2023 utgjordes investeringar i huvudsak av underhållsinvesteringar, bland annat av rull- och taxibanor och nytt ställverk samt investeringar i det kommersiella utbudet.
För perioden 2024–2025 utgör investeringarna i huvudsak av underhållsinvesteringar, bland annat av plattor, färdigställandet av det nya ställverket samt utbyte av högspänningskabel.
Malmö Airport
Med över fyra miljoner invånare i regionen är Malmö Airport ett mycket viktigt komplement till Kastrup i Köpenhamn. Flygplatsen är därutöver mycket betydande för både fraktkapacitet och samhällsviktigt flyg i regionen.
Under 2023 har investeringar utgjorts av underhållsinvesteringar, bland annat i rull-och taxibanor samt investeringar för utbyte till röntgenstandard 3 bagage.
För perioden 2024–2025 utgör investeringarna i huvudsak färdigställandet av röntgenstandard 3 för bagage och förbättrad luftbehandling i terminalbyggnaden.
Bromma Stockholm Airport
Under 2023 har investeringarna i huvudsak utgjorts av underhållsinvesteringar. Investeringsplanen för kommande år är fokuserad på underhållsinvesteringar, främst avseende rullbanan.
Regionala flygplatser
Samtliga sex regionala flygplatser ska vara tillgängliga för regionens invånare, näringsliv och turister. Flygplatserna är på många sätt viktiga för regionernas utveckling. Under 2023 har investeringar i huvudsak utgjorts av underhållsinvesteringar, bland annat i ställverk, byggnad för glykolhantering samt rullbanor. Under kommande år sker fortsatt underhållsinvesteringar men även förberedelser för klimatomställning av flyget.
Real Estate
Swedavias arbete med terminalnära fastighetsutveckling bedrivs inom rörelsesegmentet Real Estate. Målsättningen är att utveckla och exploatera markområden i anslutning till flygplatserna för att skapa och realisera värden som därefter kan användas i den fortsatta utvecklingen av flygplatserna. Flygplatserna utgör attraktiva lägen för logistikfastigheter, hotell och konferensanläggningar, kontorsfastigheter och handel. I dagsläget utvecklar Real Estate logistikfastigheter i anslutning till både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. Fastighetsutvecklingen inom Real Estate har under 2023 inte genomfört några transaktioner. Däremot har arbete pågått med flera utvecklingsprojekt inom portföljen under året vilka förväntas resultera i ett antal transaktioner framgent.
Investeringar flygplats
Miljarder SEK | Utfall 2023 | Affärsplan 2024-2025 |
International Airports | 1,9 | 3,5 |
Stockholm Arlanda Airport | 1,4 | 2,5 |
Göteborg Landvetter Airport | 0,1 | 0,2 |
Bromma Stockholm Airport | 0,1 | 0,1 |
Malmö Airport | 0,0 | 0,1 |
Gemensamt | 0,3 | 0,7 |
Regional Airports | 0,1 | 0,6 |
Totalt | 2.0 | 4,2 |
English version:
Over the past five years, measures have been implemented to increase capacity at Stockholm Arlanda Airport and Göteborg Landvetter Airport as well as Bromma Stockholm Airport. In 2023, capacity investments were focused on Stockholm Arlanda Airport, where a new state-of-the-art security control and the first phase of a marketplace with 11,000 square meters of space for shopping, food and other services was inaugurated.
Swedavia’s investment portfolio for the period 2024-2025 includes reinvestments to maintain capacity as well as initiatives to ensure digitization and climate change adaption. In 2024, work will also continue on the second phase of the marketplace at Stockholm Arlanda Airport.
Investing in additional capacity at Stockholm Arlanda Airport through restart of the paused project to build a new pier is on standby to meet increased demand.
Stockholm Arlanda Airport
Stockholm Arlanda Airport will continue to be developed as the leading airport in the Nordic region and be an international role model in sustainability.
The goal is increased capacity for passengers and airlines, more meeting places, better mass transit, and increased access to shopping, restaurants, and activities.
In 2023, Swedavia reached important milestones in the development and modernization of Arlanda when the new security control and first phase of the marketplace opened. Work on the second phase of the marketplace will continue in 2024.
During the pandemic, it was decided to pause the construction of a new pier (Pier G) adjacent to Terminal 5 and the associated baggage system. These projects are ready to restart to meet future capacity needs.
Other investments in the period 2024-2025 mainly relate to maintenance investments, mainly jet bridges and stands, but also maintenance of traffic lights, runways, and taxiways.
Göteborg Landvetter Airport
Göteborg Landvetter Airport is and will continue to be western Sweden’s gateway to the world. A new airport city is taking shape there, with hotels, logistics facilities, retail outlets and workplaces.
In 2023, investments mainly consisted of maintenance investments, including runways, taxiways, completion of electrical switchgear, and investments in the commercial offer.
For the period 2024-2025, the investments mainly consist of maintenance investments, including aprons, the completion of a new electrical switchgear and the replacement of high-voltage cables.
Malmö Airport
With more than four million residents in the region, Malmö Airport is a crucial complement to Kastrup Airport in Copenhagen. The airport is also crucial for cargo capacity and air transport to meet vital social needs in the region.
In 2023, investments have consisted of maintenance investments, including in runways, taxiways, and investments for replacement to X-ray standard 3 baggage.
For the period 2024-2025, the investments mainly consist of the completion of the X-ray standard 3 for baggage and improved air handling in the terminal building.
Bromma Stockholm Airport
The investment plan for the years ahead is focused on maintenance investments, mainly related to the runway,
Regional Airports
All six regional airports are to provide connectivity for the region’s residents, businesses, and tourists. The airports are in many ways vital to the development of these regions. In 2023, investments have mainly consisted of maintenance investments, including electrical switchgear, glycol handling building and runways. In the coming years, maintenance investments will continue, but also continued preparations for aviation’s climate transition.
Real Estate
Swedavia’s work to develop property close to the terminals is run under the Real Estate operating segment. The goal is to develop land next to the airports in order to create and realize value, which can then be used to continue the development of the airports. The airports constitute attractive locations for logistics properties, hotels and conference facilities, office buildings and retail outlets. Real Estate is currently developing logistics properties next to both Stockholm Arlanda Airport and Göteborg Landvetter Airport. Property development within Real Estate did not carry out any transactions in 2023. However, work has been ongoing on several development projects within the portfolio during the year, which are expected to result in several transactions in the future.
Investments by Airport
SEK Billion |
Actual, 2023 |
Business plan 2024–2025 |
International Airports |
1.9 |
3.5 |
Stockholm Arlanda Airport |
1.4 |
2.5 |
Göteborg Landvetter Airport |
0.1 |
0.2 |
Bromma Stockholm Airport |
0.1 |
0.1 |
Malmö Airport |
0.0 |
0.1 |
Gemensamt |
0.3 |
0.7 |
Regional Airports |
0.1 |
0.6 |
Total |
2.0 |
4.2 |