Flygplatsen – en fantastisk plats att driva verksamhet på
Flygplatser är positivt laddade miljöer som signalerar spänning och förväntan där många resenärer planerar att äta och dricka samt köpa något till sig själv eller presenter inför sin resa.
Varför ska du etablera dig på flygplatsen?
En unik möjlighet för dig som är operatör
Just nu tar vi det mest samlade helhetsgreppet i Swedavias historia när det gäller upphandling av verksamhet inom Retail och Food & Beverage samt Lounger. Målbilden är att skapa ett kommersiellt utbud som bidrar till upplevelser, känslor och atmosfär som sätter en avgörande prägel på våra flygplatser.
Vi har lyssnat in marknaden för att skapa riktigt attraktiva upphandlingar. För dig som operatör ger det en sällsynt möjlighet med stor affärspotential.
Resenären har 90 minuter att fördriva
Varje resenär spenderar i genomsnitt 90 minuter efter säkerhetskontrollen före avresan.
Merparten av all shopping på flygplatser är spontan och oplanerad där resenären många gånger väljer att handla just för att tid finns. Drivkraften är ofta mer lustrelaterad än målstyrd vilket innebär potential för den som kan erbjuda kreativa upplägg och innovativa erbjudanden.
Sverige – Nordens största marknad
Sverige är Nordens största marknad och ekonomi och en attraktiv möjlighet för både affärer och nöjen. Sverige är det största turistmålet i regionen. Internationella företag lockas till Sverige av många anledningar och både befolkning och turism växer kontinuerligt. Dessutom är Sverige ett mångkulturellt land där var tredje person har en utländsk bakgrund.
Sverige är också en av de mest konkurrenskraftiga, produktiva och globaliserade länderna i världen. Landet är världsledande inom innovation med högutbildad arbetskraft, sofistikerade konsumenter, smidiga affärsprocedurer, öppenhet för internationellt ägande och en stabil ekonomi.
Ett utbud med lokal prägel och något för alla
När våra resenärer kommer till en av Swedavias flygplatser ska de känna var de är. Vi är stolta över att driva ledande flygplatser i Norden och strävar efter att återspegla regionens smak och karaktär även genom shopping- och matupplevelser på alla våra flygplatser.
Vi strävar efter att säkerställa hög kvalitet och värde för våra resenärer. En bred och tillgänglig prisbild är viktig, det vet vi genom våra undersökningar.
Resenärerna på Swedavias flygplatser blir allt mer individuella och deras behov varierar. Våra partners ska tillhandahålla ett effektivt och anpassat erbjudande som tillfredsställer alla. Det här är ingen enkel uppgift. Vi ska tillsammans leverera ett produktsortiment som tillgodoser ett brett utbud av olika smaker och kulturer.
Vi vill att alla resenärer ska ha en oförglömlig upplevelse när de passerar genom våra flygplatser och att de ska finna oväntade inslag som lämnar bestående intryck som de gärna delar med sig av till andra.
Hållbarhet – en självklarhet
Swedavia ska vara en internationell förebild inom hållbarhet och vi ska vara med och driva flygets omställning. Vi har högt ställda mål för vår egen verksamhet och vi ställer också krav på de vi samarbetar med. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri och tillsammans med våra partners tar ska vi nu arbeta för att all verksamhet vid våra flygplatser ska bli fossilfri.
Aktuella upphandlingar
Swedavia erbjuder affärsmöjligheter för kommersiella partners inom detaljhandel, mat & dryck och kommersiella tjänster. Vår ambition är att ha givande och utvecklande affärsrelationer som bygger på förtroende och ömsesidighet och som ger fördelar för båda parter.
Swedavia upplåter sina kommersiella ytor genom offentlig upphandling enligt Lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner.
Här finns en översikt över de upphandlingar som är pågående och kommande.
Koncessioner för kvalitativa designprodukter placerad på airside i nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Annonsering planeras: Q3 2024
Start tillträde: Q1 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Läs hela annonsen i e-avropKoncession för drift av butik med ett föränderligt innehåll av varumärken inom bland annat mode, skönhet och heminredning placerad på airside i nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport.
Annonsering planeras: Q3 2024
Start tillträde: Q1 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Läs hela annonsen i e-avropKoncession för Retail placerad på airside i nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Annonsering planeras: Q3 2024
Start tillträde: Q1 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Välkommen att bli en del av våra fantastiska flygplatser
För att delta i Swedavias upphandlingar, vänligen läs mer här.
Vi annonserar våra upphandlingar i databaserna e-avrop och EU-databasen TED.
Välkommen att bli en del av våra fantastiska flygplatser
För att delta i Swedavias upphandlingar, vänligen läs mer här.
Vi annonserar våra upphandlingar i databaserna e-avrop och EU-databasen TED.
Koncessioner för kvalitativa designprodukter placerad på airside i nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Annonsering planeras: Q3 2024
Start tillträde: Q1 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Läs hela annonsen i e-avropKoncession för drift av butik med ett föränderligt innehåll av varumärken inom bland annat mode, skönhet och heminredning placerad på airside i nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport.
Annonsering planeras: Q3 2024
Start tillträde: Q1 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Läs hela annonsen i e-avropKoncession för Retail placerad på airside i nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport
Annonsering planeras: Q3 2024
Start tillträde: Q1 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Läs hela annonsen i e-avropVälkommen att bli en del av våra fantastiska flygplatser
För att delta i Swedavias upphandlingar, vänligen läs mer här.
Vi annonserar våra upphandlingar i databaserna e-avrop och EU-databasen TED.
Välkommen att bli en del av våra fantastiska flygplatser
För att delta i Swedavias upphandlingar, vänligen läs mer här.
Vi annonserar våra upphandlingar i databaserna e-avrop och EU-databasen TED.
Koncession för Premium Lounge placerad efter säkerhetskontrollen i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport.
Annonsering planeras: Q4 2024
Start tillträde: Q3 2025
Intresserad av den här upphandlingen?
Läs hela annonsen i e-AvropKontakta oss
Specifika frågor om en upphandling kan bara ställas i e-Avrop men har du en generell fråga är du välkommen med den till: