Miljö
Miljöfrågor är prioriterade på Swedavia och Åre Östersund Airport arbetar ständigt inom flera olika områden för att minska sin miljöpåverkan.
Swedavias klimatarbete
Vår nollvision
Under 2020 nådde Swedavia målet om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Ett omfattande arbete ligger bakom vår framgång att nå noll fossilfria koldioxidutsläpp. Vi köper in grön el till hela verksamheten och reservkraften går på HVO (hydrerad vegetabilisk olja), fordonsflottan går på HVO, fossilfri gas eller grön el samt biogasol och biogas köps in.
Utökat klimatarbete
Alla Swedavias flygplatser är minst certifierade på nivån ACA 4+ enligt Airport Council International (ACI) Europes standard för flygplatsers klimatarbete. Det innebär att våra flygplatser kontinuerligt minskar fossila koldioxidutsläpp från den egna verksamheten, kompenserar för de utsläpp som hittills inte reducerats och vi bidrar till att andra verksamheter vid flygplatserna minskar sina utsläpp. Vid utgången av 2020 nådde vi vårt mål om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Nästa mål är att samtliga flygplatser når nivå ACA 5+ vilket innebär att även halkbekämpning, avvisningsmedel och köldmedia ska ingå i mätningarna. Vi ska även i högre grad involvera och samarbeta med andra aktörer med betydande koldioxidutsläpp på flygplatserna för att fortsätta minska utsläppen tillsammans. På sikt ska all verksamhet på våra flygplatser gå över till förnybara energikällor. Arbetet ligger i linje med IPCC scenario för 1,5 grad och Swedavias strategi och mål för en proaktiv klimatomställning.
Fakta om Airport Carbon Accreditation (ACA)
- Airport Carbon Accreditation är ett ramverk inom Airport Council International (ACI) som utvärderar flygplatsers arbete med att hantera och minska sina koldioxidutsläpp. Ramverket har sex nivåer.
- De uppsatta certifieringskraven inom ACA4+ inkluderar anpassning av flygplatsens koldioxidhantering till Parisavtalet samt en inkludering av ytterligare utsläppskällor i flygplatsens koldioxidavtryck som täcker alla betydande operativa utsläpp från tredje part. Inriktningen ligger på att skapa effektiva partnerskap med flygplatsaktörer för att minska utsläppen. Den initierade partnerskapsplanen som bidrar till omställningen även hos flygplatsernas samarbetspartners är en förutsättning för certifieringen.
- Sex av Swedavias tio flygplatser har certifierats till den högsta nivån ACA5+; Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport, Åre Östersund Airport, Visby Airport och Kiruna Airport. Under 2023 och 2024 kommer övriga fyra flygplatser – Bromma Stockholm Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Ronneby Airport – certifieras enligt ACA4+.
- Stockholm Arlanda Airport var en av 17 flygplatser som gick med i ramverket vid starten 2009. Göteborg Landvetter Airport gick med 2010. Båda flygplatserna kom direkt in på den då högsta nivån i ramverket, ACA3+ och Swedavia blev den första flygplatskoncernen i världen att bli fossilfri i den egna flygplatsverksamheten vid slutet av 2020. Stockholm Arlanda Airport blev även den första flygplatsen att motta ACI:s nyinstiftade ECO Innovation Award år 2010, en utmärkelse som flygplatsen även erhöll 2021.
Green Flyway är ett projekt för att skapa en internationell testarena för elflyg och autonoma luftfarkoster i Östersund och Röros kopplat till en luftrumskorridor mellan Trondheim, Röros och Östersund.
Projektet invigdes 1 oktober 2020 och gjorde därmed Åre Östersund Airport först ut av Swedavias tio flygplatser att testa och förbereda infrastrukturen för att möjliggöra omställningen till en ökad elektrifiering av flyget.
Testcentret möjliggör test av elflyg och drönare inom ramen för EU- och interregionala projektet Green Flyway. Målsättningen för projektet är också att utreda luftrumskontroll för autonoma luftfarkoster, anpassa flygplatser till eldrift, arbeta för att utveckla elflyglinjer samt sprida kunskap och kompetens.
Miljöpåverkan
Flygets miljöpåverkan är av avgörande betydelse för flygbranschen och därmed för flygplatsen. Vi strävar därför ständigt efter att minska negativ miljöpåverkan från flygplatsen. Detta sker främst genom att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser, minska övriga utsläpp till luft och vatten samt minimera kemikalieanvändningen och uppkomsten av avfall.
Biologisk mångfald
Höga naturvärden
Inom flygplatsområdet finns ytor med mycket höga naturvärden. Två rödlistade, tre fridlysta och två så kallade signalarter har påfunnits. Den relativt sällsynta växten sen ängsgentiana finns i mycket stora mängder inne på flygplatsområdet. Dessa arter trivs tack vare den skötsel som bedrivs av flygplatsens marker. Regelbunden klippning av flygplatsernas gräsytor skapar välhävdade gräsmarker, en relativt ovanlig naturtyp idag. För att behålla den biologiska mångfalden är det naturligtvis viktigt att skötseln av gräsytorna på flygplatsen fortsätter.
Den gröna oasen
En del av de unika arterna som finns på flygplatsen, presenteras i "Den gröna oasen", som är en liten minipark på flygplatsen. Här kan besökare få en lugn och skön stund i en härlig miljö, samtidigt som det finns information om biologisk mångfald mm.
Lövtorpsbäcken
Miljöprojekt - filmning av fisk
Harren filmas minst vart 5:e år och räknas när den vandrade upp i bäcken under lekperioden. Det går att undersöka harren genom att fånga in den, men då är det lätt att den kommer till skada. För att kartlägga och undersöka harrbeståndet har Swedavia istället, tillsammans med experter, utarbetat en metod som innebär att man filmar harren när den går upp i Lövtorpsbäcken för att leka under maj månad.
Goda förhållanden för harren
Undersökningarna har visat att de fysiska och fysikaliskt-kemiska förutsättningarna för harrens reproduktion är mycket goda i Lövtorpsbäcken. Det innebär bland annat att det är lagom strömt i vattnet, lagom mycket vatten den tidpunkt då harren leker, rätt ljusförhållanden, lagom mycket träd runt bäcken, rätt sorts material på botten i bäcken, rätt kvalitet på vattnet samt rätt föda för fisken.
Miljötillstånd
Hösten 2006 påbörjades en tillståndsprövning av Åre Östersund Airport. En ansökan om nytt tillstånd lämnades in till Miljödomstolen i september 2007. I november 2008 meddelade Miljödomstolen i Östersund ett nytt tillstånd. Detta överklagades till Miljööverdomstolen, som beslutade i ärendet i november 2009. Efter ytterligare ett överklagande meddelade Högsta Domstolen inte något prövningstillstånd och de tidigare domarna fastställdes.
Läs mer här:
Miljöledningssystem
Flygplatsen är certifierad enligt ISO 14 001.Certifieringen innebär att flygplatsen inte enbart lever upp till miljömyndigheternas krav utan dessutom till de övergripande och detaljerande miljömål som finns för Åre Östersund Airport. Inom flygplatsen utförs både interna och externa miljörevisioner. Syftet med revisionerna är att stämma av att miljöledningssystemet används, är tillräckligt och är effektivt. Ett ständigt förbättringsarbete pågår, med skärpta krav, som gör att även miljömålen skärps för varje år.
Miljörapportering
Miljörapporten ska visa hur verksamheten följer de villkor som finns uppsatta. Den är också bra för egenkontrollen och ger tillsynsmyndigheten underlag för tillsynen. Rapporten ska skickas till tillsynsmyndigheten senast den 31 mars det kommande året. Åre Östersund Airport är en tillståndspliktig verksamhet och skickar sin rapport till länsstyrelsen i Jämtlands län.
Miljörapport 2023 (pdf)
Bilaga 1 - Fordonslista (pdf)
Bilaga 2 - Provtagningspunkter (pdf)
Bilaga 3 - Köldmedierapport (pdf)
Bilaga 4 - Avfall (pdf)
Syfte och mål
Swedavia äger, driver och utvecklar flygplatser samt flygplatsnära fastigheter i Sverige. Vi strävar ständigt efter att förbättra ledningssystemet (ISO 14001) för att minska vår miljöpåverkan och använda resurser på ett hållbart sätt i hela värdekedjan. Det ska främst ske genom att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser, minimera övriga utsläpp till luft, mark och vatten, samt minska användningen av skadliga kemikalier. Vi ska även säkra effektiv resurshantering för att bidra till en cirkulär ekonomi samt ständigt verka för en effektivare energianvändning.
För oss är det en självklarhet att följa gällande miljö- och energilagstiftning samt övriga tillämpliga nationella och internationella regler och krav. Det är också en självklarhet att säkerställa tillgång till den information och de resurser som krävs för att uppnå miljö- och energimål. Vi ska även verka för att flygbuller och emissioner från flygverksamheten begränsas.
För att uppnå detta krävs att vi arbetar efter följande grundregler:
- Hänsyn till miljön ska genomsyra varje del av verksamheten och vägas in i alla beslut.
- Klimatpåverkan är flyg- och fastighetsbranschens viktigaste miljöfråga och ska prioriteras i beslut och aktiviteter.
- Vi ska ständigt energieffektivisera och styra den egna verksamheten samt påverka andra aktörer som vi samverkar med, för en hållbar användning av resurser.
- Vi ska köpa in energieffektiva produkter och tjänster och främja konstruktioner som leder till förbättring av energiprestandan.
- Alla Swedavias medarbetare ska vara delaktiga i vårt miljö och energiarbete.
- Vi ska bedöma och hantera miljörisker och energiprestanda på ett systematiskt sätt.
- Swedavia ska aktivt delta i lokala, regionala, nationella och internationella samarbeten i syfte att minska den negativa miljöpåverkan från flygbranschen och verka för en hållbar utveckling av flygplatserna.
Följ flygningar
Ett publikt verktyg som kan användas för att följa flyg är Flightradar24.com.