Taxi
På den här sidan har vi samlat svar på vanliga frågor för dig som planerar att resa till/från flygplatsen med taxi.
Vanliga frågor
Det går att beställa taxibilar som är tillgängliga för personer med nedsatt rörelseförmåga. Du som har färdtjänstkort kontaktar Färdtjänst och beställer på vanligt sätt. Saknar du färdtjänstkort kontaktar du taxivärden utanför terminal som kan kalla fram en lämplig bil.
Det är fri prissättning på resor med taxi i Sverige eftersom taximarknaden är avreglerad. Välj det bolag och bil som passar dig bäst, du behöver inte ta bilen som står först i taxikön.
Alla taxibolag måste ange jämförpriser för alla typer av resor. Jämförpriset räknas alltid ut för en så kallad typresa med en sträcka på 10 kilometer som tar 15 minuter. Jämförpriset anges med stora svarta siffror på gul botten. Det högsta jämförpriset som tillämpas av taxifordonet ska vidare anges med extra stora siffror.
Fråga alltid taxiföraren om taxibolaget tillämpar fasta priser. Har du fått fast pris ska det vara inlagt och synligt i taxametern innan resan startar och taxametern måste alltid vara aktiverad under resan.
Betalar du med kort ska du få både en följesedel på kontokortsbeloppet och ett kvitto från taxametern.
Se till att du får ett taxameterkvitto efter avslutad resa. På kvittot ska det stå bilens registreringsnummer tillsammans med uppgifter om taxiföretaget och föraren, till exempel förarkoden som finns på taxiförarlegitimationen.
Spara kvittot, det behövs om du har glömt kvar något i bilen eller om du måste reklamera din resa. Vänd dig då i första hand till taxibolagets växel.
Tillstånd och tillsynsmyndighet för taxi i Sverige är Transportstyrelsen.