Miljö
Miljöfrågor är prioriterade på Swedavia och Bromma Stockholm Airport arbetar ständigt inom flera olika områden för att minska sin miljöpåverkan.
Swedavias klimatarbete
Vår nollvision
Under 2020 nådde Swedavia målet om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Ett omfattande arbete ligger bakom vår framgång att nå noll fossilfria koldioxidutsläpp. Vi köper in grön el till hela verksamheten och reservkraften går på HVO (hydrerad vegetabilisk olja), fordonsflottan går på HVO, fossilfri gas eller grön el samt biogasol och biogas köps in.
Utökat klimatarbete
Alla Swedavias flygplatser är minst certifierade på nivån ACA 4+ enligt Airport Council International (ACI) Europes standard för flygplatsers klimatarbete. Det innebär att våra flygplatser kontinuerligt minskar fossila koldioxidutsläpp från den egna verksamheten, kompenserar för de utsläpp som hittills inte reducerats och vi bidrar till att andra verksamheter vid flygplatserna minskar sina utsläpp. Vid utgången av 2020 nådde vi vårt mål om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Nästa mål är att samtliga flygplatser når nivå ACA 5+ vilket innebär att även halkbekämpning, avvisningsmedel och köldmedia ska ingå i mätningarna. Vi ska även i högre grad involvera och samarbeta med andra aktörer med betydande koldioxidutsläpp på flygplatserna för att fortsätta minska utsläppen tillsammans. På sikt ska all verksamhet på våra flygplatser gå över till förnybara energikällor. Arbetet ligger i linje med IPCC scenario för 1,5 grad och Swedavias strategi och mål för en proaktiv klimatomställning.
Fakta om Airport Carbon Accreditation (ACA)
- Airport Carbon Accreditation är ett ramverk inom Airport Council International (ACI) som utvärderar flygplatsers arbete med att hantera och minska sina koldioxidutsläpp. Ramverket har sex nivåer.
- De uppsatta certifieringskraven inom ACA4+ inkluderar anpassning av flygplatsens koldioxidhantering till Parisavtalet samt en inkludering av ytterligare utsläppskällor i flygplatsens koldioxidavtryck som täcker alla betydande operativa utsläpp från tredje part. Inriktningen ligger på att skapa effektiva partnerskap med flygplatsaktörer för att minska utsläppen. Den initierade partnerskapsplanen som bidrar till omställningen även hos flygplatsernas samarbetspartners är en förutsättning för certifieringen.
- Sex av Swedavias tio flygplatser har certifierats till den högsta nivån ACA5+; Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport, Åre Östersund Airport, Visby Airport och Kiruna Airport. Under 2023 och 2024 kommer övriga fyra flygplatser – Bromma Stockholm Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Ronneby Airport – certifieras enligt ACA4+.
- Stockholm Arlanda Airport var en av 17 flygplatser som gick med i ramverket vid starten 2009. Göteborg Landvetter Airport gick med 2010. Båda flygplatserna kom direkt in på den då högsta nivån i ramverket, ACA3+ och Swedavia blev den första flygplatskoncernen i världen att bli fossilfri i den egna flygplatsverksamheten vid slutet av 2020. Stockholm Arlanda Airport blev även den första flygplatsen att motta ACI:s nyinstiftade ECO Innovation Award år 2010, en utmärkelse som flygplatsen även erhöll 2021.
Miljöpåverkan
Flygets miljöpåverkan är av avgörande betydelse för flygbranschen och därmed även för flygplatsen. Vi strävar därför ständigt efter att minska negativ miljöpåverkan från flygplatsen. På Bromma Stockholm Airport är flygbuller en stor fråga.
Buller
Flygbuller och markbuller
Det finns två typer av buller från verksamheten på Bromma Stockholm Airport. Den ena är flygbuller som uppkommer i samband med flygplanens starter och landningar. Den andra kallas för markbuller och är det buller som uppstår när flygplan färdas på marken – taxar – till och från rullbanan. Till markbullret räknas också motorljud från flygplan på plattan och ljud från snöröjningsfordon eller andra servicefordon på flygplatsen.
Dialog med närboende
Bromma Stockholm Airport är en cityflygplats och det innebär att det finns boende i närheten av flygplatsen som kan påverkas av verksamheten. Vi strävar efter att ha en bra dialog med våra närboende, och genomför med jämna mellanrum grannmöten där det diskuteras vad flygplatsen kan göra för att minimera eventuella störningar.
Bullercertifikat för flygplan
I Bromma Stockholm Airports miljötillstånd finns angivet hur många decibel ett flygplan maximalt får låta för att få starta eller landa på flygplatsen. Detta kontrolleras genom att flygbolagen måste kunna visa upp ett så kallat bullercertifikat som är specifikt för flygplanet.
Luft
Mätningar av luftföroreningar
Bromma Stockholm Airport mäter kontinuerligt halterna av luftföroreningar i form av kvävedioxid (NO2) och flyktiga organiska ämnen (VOC) vid tre mätpunkter på flygplatsen. Flyktiga organiska ämnen är ett samlingsnamn för flera föroreningar som kan spridas vid till exempel vedeldning och vid ofullständig förbränning av bränsle från biltrafik och flygtrafik. Syftet med mätningarna är att undersöka var på flygplatsen de högsta halterna finns och se till att inga gränsvärden överskrids. Resultatet visar att halterna ligger under gränsvärdena vid samtliga mätpunkter.
Flygtrafikens utsläpp
Det som flygmotorerna släpper ut är samma som vid all förbränning av fossilt bränsle: koldioxid, kväveoxider, kolväten, sot, partiklar, kolmonoxid och svaveldioxid. Ibland kan det lukta kraftigt av flygfotogen på flygplatsen. Det som luktar i flygfotogen är svavelföreningar, så kallade merkaptaner, som har en genomträngande, intensiv och karakteristisk lukt i mycket små koncentrationer. Svavelföreningarna tillhör samma grupp av ämnen som ställer till luktproblem i samband med massatillverkning (sulfatprocessen). Merkaptaner är ogiftiga i de låga koncentrationer som finns på flygplatsen.
Sot och partiklar är nästan helt eliminerade från moderna flygplansmotorer. I Stockholm är det framförallt vägtrafik och vedeldning som bidrar till sothalterna. Detta enligt årsrapporten 2015, om luften i Stockholm, som Miljöförvaltningen i Stockholms Stad tagit fram i samarbete med SLB-analys.
Frågor om bränsleutsläpp
Vi får ibland frågan om flygplanen som trafikerar vår flygplats släpper ut flygbränsle under in- och utflygning. Det gör de inte. Inga av de flygplanstyper som trafikerar Bromma har den tekniska möjligheten att släppa ut flygbränsle genom att tömma bränsletankarna. Flygplansmotorer har även en hög verkningsgrad, vilket ger minimala utsläpp av oförbränt bränsle under flygning.
Flygplanens virvelvindar beror inte på bränsledumpning. Alla flygplan lämnar virvelvindar efter sig. När det är fuktigt väder ute syns virvlarna eftersom det bildas kondens av vattenångan i luften. Detta kan ibland se ut som att flygplanet släpper ifrån sig bränsle vid landning. Virvlarna efter flygplanet kallas vortex, som betyder virvel eller virvelvind. Bränsledumpningar sker mycket sällan och endast i nödsituationer när ett fulltankat plan behöver nödlanda. Det är bara de största planen som har möjlighet att dumpa bränsle. Om en dumpning behöver ske ska den ske över vatten och på en så hög höjd att bränslet förångas innan det når marken.
Gröna inflygningar
I den mån det är möjligt används också gröna inflygningar på Bromma Stockholm Airport. Gröna inflygningar innebär att flygplanet sjunker kontinuerligt till landningsbanan. Genom att göra det behövs i det närmaste inget motorpådrag, vilket sparar både bränsle och utsläpp. Omkring 30 procent av landningarna är gröna landningar från en höjd av 5 000 fot.
Certifieringsprogram för gröna inflygningar
Certifikat Stockholm Bromma Airport (pdf)
Kemikalier
Kemikalier som används
Kemikalier som används på Bromma är till exempel glykol för avisning av flygplan, flygplans- och fordonsbränsle, fordonstvättmedel och hydrauloljor.
Avisning av flygplan och halkbekämpning
De flesta utsläppen till vatten på flygplatsen sker på vintern när flygplan och banor, av flygsäkerhetsskäl, avisas och halkbekämpas. Flygplanen avisas med monopropylenglykol och vatten. När banorna halkbekämpas används formiat, vilket är ett sorts salt. Monopropylenglykol och formiat är inte giftiga och är lätt nedbrytbara i naturen. Men det går åt syre vid nedbrytningen och ämnena kan därför orsaka syrebrist i vattendrag om stora mängder släpps. Flygplatsen arbetar för att minska dessa utsläpp.
Bromma provtar både dagvatten och spillvatten för att kontrollera våra utsläpp av syreförbrukande ämnen, metaller och andra organiska ämnen.
Årlig kemikalierevision
Kemikalier kan ge upphov till utsläpp till mark och vatten men också utgöra en säkerhetsrisk för de som använder kemikalien. Varje år genomförs en kemikalierevision på flygplatsen för att säkerställa att kemikalier förvaras och hanteras på ett säkert och miljöriktigt sätt. Samtliga kemikalier som används på Bromma är registrerade i Swedavias kemikalieregister. I registret finns säkerhetsdatablad som anger hur varje kemikalie ska hanteras samt hur avfallshanteringen ska gå till.
Miljötillstånd
Miljötillstånd
Flygplatsen har tillstånd enligt miljölagstiftningen för att bedriva sin verksamhet. Tillståndet sätter ramarna för hur och i vilken omfattning som verksamheten får bedrivas. I tillståndet anges ett antal särskilda villkor. De flesta villkoren på Bromma handlar om buller. Det finns bland annat en bullerkurva som anger vilka ljudnivåer som får förekomma i flygplatsens närhet. Det finns även ett villkor som talar om hur mycket ett enskilt plan får låta för att få kunna landa på flygplatsen.
Avtal med Stockholm stad
Förutom tillståndet och dess villkor regleras flygplatsen också av sitt avtal med Stockholms stad. Där bland annat antalet starter och landningar samt flygplatsens öppettider är fastslagna.
Syfte och mål
Swedavia äger, driver och utvecklar flygplatser samt flygplatsnära fastigheter i Sverige. Vi strävar ständigt efter att förbättra ledningssystemet (ISO 14001) för att minska vår miljöpåverkan och använda resurser på ett hållbart sätt i hela värdekedjan. Det ska främst ske genom att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser, minimera övriga utsläpp till luft, mark och vatten, samt minska användningen av skadliga kemikalier. Vi ska även säkra effektiv resurshantering för att bidra till en cirkulär ekonomi samt ständigt verka för en effektivare energianvändning.
För oss är det en självklarhet att följa gällande miljö- och energilagstiftning samt övriga tillämpliga nationella och internationella regler och krav. Det är också en självklarhet att säkerställa tillgång till den information och de resurser som krävs för att uppnå miljö- och energimål. Vi ska även verka för att flygbuller och emissioner från flygverksamheten begränsas.
För att uppnå detta krävs att vi arbetar efter följande grundregler:
- Hänsyn till miljön ska genomsyra varje del av verksamheten och vägas in i alla beslut.
- Klimatpåverkan är flyg- och fastighetsbranschens viktigaste miljöfråga och ska prioriteras i beslut och aktiviteter.
- Vi ska ständigt energieffektivisera och styra den egna verksamheten samt påverka andra aktörer som vi samverkar med, för en hållbar användning av resurser.
- Vi ska köpa in energieffektiva produkter och tjänster och främja konstruktioner som leder till förbättring av energiprestandan.
- Alla Swedavias medarbetare ska vara delaktiga i vårt miljö och energiarbete.
- Vi ska bedöma och hantera miljörisker och energiprestanda på ett systematiskt sätt.
- Swedavia ska aktivt delta i lokala, regionala, nationella och internationella samarbeten i syfte att minska den negativa miljöpåverkan från flygbranschen och verka för en hållbar utveckling av flygplatserna.
Följ flygningar
Ett publikt verktyg som kan användas för att följa flyg är Flightradar24.com.